Kuv twb pom Admin tuaj piav txog Maria Simma thiab cov ntsuj plig hnyob ntuj txias teb tsaus lawm. Ntuj txias teb tsaus li nws piav ces kuj yog teb chaws them txim thiab xwb. Kuv twb npaj zaj no tau ob peb hnub no lawm, ces kuv ho coj tuaj tso thiab kom peb sawv daws haj yam paub tseeb tshaj xwb.
Le Manuscrit du Purgatoire
Son authenticité
Le manuscrit que nous avons entre les mains contient des renseignements très intéressants sur la vie d'outre-tombe, notamment sur le Purgatoire, et ces renseignements sont entremêlés de très nombreux
conseils de direction spirituelle.
Son authenticité ne fait pas doute.
Il résulte en effet de témoignages certains et concordants, de faits dûment contrôlés, qu'une Religieuse d'un couvent de V., Sœur M .d. l. C., décédée à C. le 11 mai 1917, perçut tout à coup, près d'elle, en novembre 1873, des gémissements prolongés…
Epouvantée, elle s'écria : « Oh ! qui êtes-vous donc ?… Vous me faites peur… Surtout ne vous montrez pas !… Mais dites-moi qui vous êtes. »
A cette sommation, aucune réponse ne fut faite, mais les plaintes continuèrent… en se rapprochant d'elle de plus en plus.
En vain, la pauvre Sœur multipliait prières, communions, chemins de croix et rosaires, les gémissements ne cessaient pas et restaient toujours aussi mystérieux...
Enfin, le dimanche 15 février 1874, une voix bien connue se fit
entendre : « N'ayez pas peur ! Vous ne me verrez pas dans mes souffrances ! Je suis Sœur M. G. (4)» Et l'âme en peine fit savoir à son ancienne compagne, dont elle avait jadis trop souvent méprisé les conseils, qu'elle lui multiplierait ses visites pour l'aider à se sanctifier, car il entrait dans le plan divin que ce fût elle, Sœur M. d. la. C., qui, par la sainteté de sa vie, dût
soulager et finalement délivrer celle qui avait naguère tant exercé sa patience.
La réponse était donnée… Eut-elle pour effet de calmer celle qui l'avait reçue ? Nullement… Ce fut plutôt le contraire.
La Sœur M. d. l. C. supplia sa visiteuse de disparaître et de ne plus jamais revenir… Mais ce fut peine perdue. Il lui fut répondu, qu'elle devrait subir - tout le temps voulu par Dieu - ce qu'elle redoutait au plus haut point.
Et c'est ainsi que, plusieurs années durant, s'établirent entre l'âme de Sœur M. G. et la Sœur M. d. 1. C. les mystérieuses relations que Sœur M. d. 1. C. consigna elle-même, de 1874 à 1890, dans le précieux manuscrit dont nous entreprenons la publication.
Mère Supérieure est au Ciel du jour de sa mort, parce qu'elle a bien souffert et qu'elle était bien charitable.
Si vous étiez parfaite comme le bon Dieu le veut, que de grâces il aurait à vous accorder !......
M. l'abbé L. est en Purgatoire, parce qu'il aimait trop à faire des retraites et à prêcher partout !…...
… Oui, c'était bien, mais il négligeait sa paroisse.
Le chemin de la croix est la meilleure prière après la sainte Messe....
Je ne puis donner de signe extérieur. Le bon Dieu ne le permettra pas ; j'ai été trop coupable.
Parce que je vous ai fait de la peine et que le bon Dieu veut que ce soit vous qui priiez pour moi !
Vous pouvez aussi le dire à Sœur... à qui j'ai aussi fait de la peine et à Mère Supérieure que j'ai tant fait souffrir... Si elle pouvait me faire dire quelques Messes.
Quelques Rosaires pour moi ! Vos méditations bien faites, parce que je n'en faisais point du tout ! Votre office bien récité, parce que je ne le récitais pas bien ! Une grande modestie partout, parce que j'avais toujours les yeux levés pour voir ce qu'il ne fallait pas que je visse!… Des élévations ! et une grande soumission pour Mère Supérieure que j'ai tant fait souffrir ! Pauvre Mère Supérieure !… (Dix ou quinze fois
répété.)
Hélas ! si vous saviez ce que je souffre ! Priez pour moi, s'il vous plait. C'est parce que je souffre extrêmement partout ! Hélas ! mon Dieu !... Que vous êtes miséricordieux ! Hélas ! On ne se figure pas ce que c'est que le Purgatoire....
II fait si beau au Ciel ! Il y a un si grand espace entre le Purgatoire et le Ciel ! Quelquefois nous avons comme un écho des joies que goûtent les Bienheureux au Paradis ; mais c'est presque une punition, car cela nous donne une si grande envie de voir le bon Dieu ! Au Ciel, la pure lumière ; dans le Purgatoire, les profondes ténèbres !....
Il y a une pénitence à part dans le Purgatoire pour les Religieuses qui ont fait de la peine à leur Supérieure : pour celles-là, le Purgatoire est terrible. Elles viendront avec moi et elles verront la pénitence qu'elles subiront aussi !....
24 MARS 1874 (2e dimanche après Pâques).
- Allez le plus souvent que vous pourrez demain devant le Saint
Sacrement. Comme je vous y accompagne, j'aurai le bonheur d'être auprès du bon Dieu. Oui, cela me soulage.
(Annonciation). - Je suis dans le second Purgatoire maintenant. Depuis ma mort, j'étais dans le premier où l'on souffre de si grandes douleurs. On souffre aussi beaucoup dans le second, maïs beaucoup moins que dans le premier.....
MAI. - Je suis dans le second Purgatoire depuis le jour de
l'Annonciation de la Sainte Vierge. J'ai aussi, ce jour-là, vu pour la première fois la Sainte Vierge (2), car dans le premier on ne la voit pas. Sa vue nous encourage ; puis cette bonne Mère nous parle du Ciel. Pendant que nous la voyons nos souffrances nous paraissent diminuées.
Ah ! si j'ai envie d'aller au Ciel ! Oh ! quel martyre nous souffrons depuis que nous connaissons le bon Dieu !....
.....Ne faites rien que pour faire plaisir au bon Dieu. Avant chaque action, recueillez-vous un moment en vous-même pour voir si ce que vous allez faire va lui être agréable. Tout pour votre Jésus ! Oh ! aimez-le bien !
Oui, je souffre, mais mon plus grand tourment est de ne pas voir le bon Dieu. C'est un martyre continuel qui me fait plus souffrir que le feu du Purgatoire....
Oui, nous voyons quelquefois saint Joseph, mais pas aussi souvent que la Sainte Vierge.
Il faut que vous deveniez indifférente à tout, excepté pour le bon Dieu. Voilà comment vous atteindrez le sommet de la perfection où Jésus vous appelle.
.... Le bon Dieu ne refuse jamais les grâces qui lui sont demandées dans une oraison bien faite.
Le Purgatoire des Religieuses est plus long et plus rigoureux que celui des gens du monde, parce qu'elles ont abusé de plus de grâces.....
1879. (Retraite. SEPTEMBRE.) -Nous voyons saint Michel, comme on voit les Anges ; il n'a pas de corps. Il vient en Purgatoire chercher toutes les âmes qui sont purifiées, car c'est lui qui les conduit au Ciel. Oui, c'est vrai, il est parmi les Séraphins, comme l'a dit Monseigneur.
C'est le premier Ange du Ciel. Nos Anges gardiens viennent aussi nous voir, mais saint Michel est bien plus beau qu'eux !
Pour la Sainte Vierge, nous la voyons avec son corps. Elle vient au Purgatoire à ses fêtes et elle s'en retourne au Ciel avec beaucoup d'âmes. Pendant qu'elle est avec nous, nous ne souffrons pas ; saint Michel l'accompagne, mais, quand il
est seul, nous souffrons comme à l'ordinaire.
Quand je vous ai parlé du grand et du deuxième Purgatoire, c'était pour vous faire comprendre. J'ai voulu dire par là qu'il y a différents degrés dans le Purgatoire. Ainsi, j'appelle grand Purgatoire l'endroit où sont les âmes les plus coupables, où je suis restée deux ans sans pouvoir donner aucun signe de mes tourments, puis l'année où vous m'avez entendue me plaindre ; vous savez que j'y étais encore quand j'ai commencé à vous parler.
Dans le deuxième Purgatoire, qui est toujours le Purgatoire, mais pourtant différent du premier, on souffre beaucoup aussi, mais moins que dans le premier Purgatoire ; enfin il y a un troisième endroit, qui est le Purgatoire de désir. Il n'y a pas de feu. Là sont les âmes qui n'ont pas assez désiré le Ciel, qui n'ont pas assez aimé le bon Dieu. J'y suis en ce moment ; et dans ces trois Purgatoires, il y a encore bien des degrés. Au fur et à mesure qu'une âme se purifie, elle ne
souffre plus les mêmes tourments. Tout est proportionné aux fautes qu'elle a à expier.....
.....Votre vie doit se résumer en deux mots : sacrifice, amour ! Sacrifice du matin au soir, mais aussi, en même temps, amour!
....Si vous saviez ce qu'est le bon Dieu ! Il n'y a pas de sacrifice que vous ne voulussiez faire, de souffrance que vous ne voulussiez endurer pour le voir une minute seulement et alors vous vous trouveriez bien satisfaite, bien consolée, quand même vous ne devriez plus le voir jamais ! Que sera-ce donc pour toute une éternité !.....
Les degrés du Purgatoire
Pour les degrés du Purgatoire, je puis vous le dire, puisque j'y ai passé. Dans le grand Purgatoire, il y a différents degrés.
Dans le plus bas et le plus souffrant, qui est un enfer momentané, sont les pécheurs qui ont fait des crimes énormes pendant leur vie et que la mort a surpris en cet état, sans leur donner le temps de se reconnaître à peine.
Ils ont été sauvés comme par miracle, souvent par les prières de parents pieux ou d'autres personnes. Quelquefois même ils n'ont pu se confesser et le monde les croit perdus, mais le bon Dieu, dont la miséricorde est infinie, leur a donné, au moment de la mort, la contrition nécessaire pour être sauvés, en vue d'une ou de quelques actions qu'ils ont faites pendant leur vie. Pour ces âmes, le Purgatoire est terrible.
C'est l'enfer, avec l'exception qu'en enfer on maudit le bon Dieu, tandis que dans le Purgatoire on le bénit et on le remercie de nous avoir sauvés. Ensuite viennent les âmes, qui, sans avoir commis de grands crimes comme les premières, ont été
indifférentes pour le bon Dieu ; elles n'ont point, pendant leur vie, rempli le devoir pascal et, converties également à la mort, souvent n'ayant pas même pu communier, elles sont dans le Purgatoire en pénitence de leur longue indifférence, souffrant des peines inouïes, abandonnées, sans prières… ou, si on en fait pour elles, elles ne peuvent en profiter.
Puis enfin, il y a encore dans ce Purgatoire des Religieux et des Religieuses tièdes, oublieux de leurs devoirs, indifférents pour Jésus, des prêtres qui, n'ayant pas exercé leur ministère avec la révérence due à la Majesté souveraine, n'ont pas assez fait aimer le bon Dieu par les âmes qui leur étaient confiées.
J'ai été de ce degré.
Dans le deuxième Purgatoire se trouvent les âmes de ceux qui meurent coupables de péchés véniels non expiés avant la mort, ou bien de péchés mortels pardonnés, mais dont elles n'ont pas satisfait entièrement à la justice divine. Il y a aussi dans ce Purgatoire différents degrés suivant les mérites des personnes.
Ainsi, le Purgatoire des personnes consacrées ou qui ont reçu plus de grâces est plus long et plus pénible que celui du commun du monde....
Le Parvis
Enfin le Purgatoire de désir, qu'on appelle Parvis. Bien peu de personnes l'évitent ; il faut, pour l'éviter, avoir désiré ardemment le Ciel et la vue du bon Dieu, et c'est rare, plus rare qu'on ne le croit, car beaucoup de personnes, même pieuses, ont peur du bon Dieu et ne
désirent pas avec assez d'ardeur le Ciel.
Ce Purgatoire a son martyre bien douloureux comme les autres; être privé de la vue du bon Jésus, quelle souffrance !
Vous connaissez-vous dans le Purgatoire ? – R… Oui, à la manière des âmes. Il n'y a plus de noms dans l'autre monde.
Il ne faut pas comparer le Purgatoire et la terre.
Quand l'âme est libre et débarrassée de son enveloppe mortelle, son nom est enseveli dans la tombe avec son corps. ....
Où est situé le Purgatoire ? Est-il dans un lieu restreint ? -
R…Il est au centre de la terre proche de l'enfer (comme vous l'avez vu un jour après la sainte communion).
Les âmes y sont dans un lieu restreint comparé à la multitude qui s'y trouve, puisqu'il y a des milliers et des milliers d'âmes, mais quelle place faut-il pour une âme ? Chaque jour, il en vient plusieurs milliers et la majeure partie y est de trente à quarante ans ; pour d'autres bien plus longtemps encore et
pour d'autres moins.
Je vous dis cela d'après les calculs de la terre, car, ici, c'est autre chose. Ah ! si on savait, si on connaissait le Purgatoire et quand on pense que c'est par sa faute qu'on y est ! J'y suis depuis huit ans. Il me semble qu'il y a dix mille ans !… Oh ! mon Dieu ! dites bien tout cela à votre Père !… Qu'il apprenne par moi ce qu'est ce lieu de souffrance, afin qu'il le fasse davantage connaître à l'avenir.
....En Purgatoire, il y a des âmes bien coupables, mais repentantes et, malgré les fautes qu'elles ont à expier, elles sont confirmées en grâce et ne peuvent plus pécher : elles sont parfaites. Eh bien ! au fur et à mesure que l'âme se purifie dans le lieu d'expiation, elle comprend mieux Dieu ou, plutôt, Dieu et elle se comprennent mieux, sans pourtant se voir, car alors il n'y aurait plus de Purgatoire. Si nous ne connaissions pas plus le bon Dieu en Purgatoire que sur la terre, nos peines ne seraient
pas si puissantes, notre martyre si cruel ; ce qui fait notre principal tourment, c'est l'absence de Celui qui est l'unique objet de nos si longs désirs !....
Quelle distance y a-t-il entre la terre que nous habitons et le Purgatoire ?
R…Le Purgatoire est au centre du globe.
La terre elle-même n'est-elle pas un Purgatoire ?
Parmi les personnes qui l'habitent, les unes l'y font
entièrement par la pénitence volontaire ou acceptée : celles-là vont, après leur mort, immédiatement au Ciel ; les autres l'y commencent, car la terre est bien un lieu de souffrance, mais ces âmes, n'ayant pas assez de générosité, vont finir leur Purgatoire de la terre dans le Purgatoire réel.
Les morts subites et imprévues sont-elles une justice ou une miséricorde du bon Dieu ?
– R…Ces sortes de morts sont quelquefois une justice et quelquefois une miséricorde. Quand une âme est craintive et que Dieu sait qu'elle est préparée et prête à paraître devant lui, pour lui épargner les frayeurs qu'elle pourrait avoir au dernier moment, il la retire de ce monde par
une mort subite.
Quelquefois aussi le bon Dieu prend les âmes dans sa justice. Elles ne sont pas pour cela toutes perdues, mais privées des
derniers Sacrements ou les recevant à la hâte, sans s'être préparées au dernier passage, leur Purgatoire est bien plus douloureux et se prolonge davantage. D'autres, ayant comblé la mesure de leurs crimes et étant restées sourdes à toutes les grâces divines, le bon Dieu les enlève de la terre afin qu'elles n'y excitent pas davantage sa vengeance.
Le feu du Purgatoire est-il un feu comme celui de la terre?
– R…Oui, avec cette différence que le feu du Purgatoire est un purificateur de la justice de Dieu et que celui de la terre est bien doux, comparé à celui du Purgatoire. C'est une ombre auprès des grands brasiers de la justice divine.
Comment donc une âme peut-elle brûler ?
R…Par une juste permission du bon Dieu ; l'âme qui a été la vraie coupable, puisque le corps n'a fait que lui obéir (car quelle malice voyez-vous faire à un corps mort ?), l'âme souffre comme si c'était le corps qui souffrît.
(Mam txuas ntxiv....)
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An Unpublished Manuscript On Purgatory
Background of The Manuscript
The manuscript contains very interesting statements about the life beyond the grave, particularly about Purgatory. The details are intermingled with much spiritual direction. Its authenticity is beyond doubt.
A nun, identified for us merely as Sister M. de L., C., of a
convent at V., without warning began to hear prolonged sighs beside her. This was in November 1873. She cried out, "Oh, who are you, you frightened me. Whatever you do, don't show yourself. Tell me who you are?" No answer was forth coming. The sighs continued and even came
nearer. In vain did the poor Sister multiply her prayers, communions, ways of the Cross, and rosaries. The sighs did not cease and remained unexplained until February 15, 1874, when a voice she recognized was heard saying "Do not be afraid, you will not see me in my sufferings. I am Sister M. G." Sister M.G. was a nun who had died at V., a victim to devotion and duty, February 22, 1871, at the age of 36.
The suffering soul then told her former companion whose advice she had often despised whose advice she had often despised, that she would come frequently in order to sanctify herself. The plan of God was that Sister M. L. C., by her holy life should relieve and ultermately deliver her, who in years past, had tried her patience so sorely. The
answer did not lesson the fears of Sister M. de L. C., who requested her visitor to depart and never again. But it was useless. She was told that she had only to bear it as long as God willed it. This was just what she dreaded. For several years the mysterious relation continued between the living nun and the departed religious. It was Sister M. de L, C., herself, who related these events from 1874 to 1890, in the
manuscript which is here given to the public.
THE TEXT OF THE MANUSCRIPT
(Statements of Sister M. G.)
Our Mother Superior is in Heaven since the day of her death, thanks to her suffering and great charity.
If you were as perfect as God wishes you to be, He would be ready to bestow many graces upon you. God wants you to be holier than many others.
Father L____ is in Purgatory, because he was too fond of
giving retreats and preaching in many places, instead of taking care of his parish.
Next to the Mass, the Way of the Cross is the best prayer...
I am not able to give a visible sign. God does not permit it. I am not worthy. Because I have annoyed you so much, God wants you to pray for me. You may also tell this to Sister ____ to whom I was great source of trouble and also to Mother Superior, as I made her suffer much. Poor
Reverend Mother, if only she would have some Masses offered up for me.
Say a few rosaries for me and make your meditations well. I never made any. Say your divine office well. I was much distracted during mine. Observe strict religious modesty everywhere since I never kept my eyes from seeing what I should not have seen.... Be obedient to Reverend Mother whom I annoyed so much....
If you could only know what I suffer! Pray for me, please. I
suffer intensely everywhere. My God, how merciful You are! No one can imagine what Purgatory is like. Be kind and take pity on he poor souls.... Do not neglect the Way of the Cross. While on earth you will frequently suffer in body and soul, and often in both together.
It is so beautiful in Heaven. There is great distance between Purgatory and Heaven. We are privileged at times to catch a glimpse of the joys of the blessed in Paradise, but it is almost a punishment. It makes us yearn to see God. In Heaven, it is a pure delight; in Purgatory, profound darkness.
..... Purgatory is terrible for those religious who have caused trouble to their superiors. For them a special punishment is reserved similar to that which I am enduring....
March 24, 1874. Tomorrow, visit the Blessed Sacrament as often as you can. I shall accompany you. I will have the happiness of being near Our Lord. Yes, that relieves me.
March 25, 1874. I am now in the second Purgatory. Since my death, I have been in the first, where one endures such great suffering. We also suffer in the second, but not nearly as much as in the first. Always try to be a help to your superior. Do not speak often. Wait until you are questioned before you answer.
May 1874. I have been in the second Purgatory since the
Feast of the Annunciation. On that day I saw the Blessed Virgin for the first time. In the first stage, we never saw her. The sight of her encourages us and this beloved Mother speaks to us of Heaven. While we see her, our sufferings are greatly diminished.
Oh, how I desire to go to Heaven! What a martyrdom we suffer once we have seen God!
......Live only for God. Try to procure His glory everywhere. What good you can do for souls! Do nothing except what pleases God. Before each action recollect yourself for a moment to be sure that what you are going to do will be pleasing to Him. All for Jesus. Love Him well.
Yes, I suffer very much, but my greatest torment is not
seeing God. It is a continuous martyrdom. It makes me suffer more than does the fire of Purgatory.
.....Yes, we sometimes see St. Joseph, but not as often as we see the Blessed Virgin.
You must become indifferent to everything except what is for God. Thus you will reach the height of perfection to which Jesus calls you.
..... God never refuses graces which are asked of Him during prayers well said.
The Purgatory of religious is much longer and more rigorous than that of many people in the world, because religious abuse special graces......
...... We are in the state of being unable to satisfy our longings. Oh, what a suffering that is, but we desire it and there is no murmuring against God here. We desire only what God wants....
....Those who are lost are lost because they willed it, because to arrive at damnation they must have refused thousands of graces and good inspirations that God gave them, hence it is their own fault.
.....Your life must be summed up in two words: Love and Sacrifice. Sacrifice from morning to night, but always with Love. If only you knew what God is, there is no sacrifice that you would not be willing to make, no suffering that you would not endure for Him. If you could see Him for
but one minute you would be perfectly satisfied and consoled.... What then must it be to see Him for all eternity?.....
1879, Retreat in September. We see St. Michael as we see the angels. He has no body. He comes to get the souls that have finished their purification. It is he who conducts them to Heaven. He is among the Seraphim as Monsignor said. He is the highest angel in Heaven. Our own Guardian Angels come to see us but St. Michael is far more beautiful
than they are. As to the Blessed Virgin, we see her in the body. She comes to Purgatory on her feasts and she goes back to Heaven with many souls. While she is with us we do not suffer. St. Michael accompanies her. When he comes alone, we suffer as usual. When I spoke to you of the great and the second Purgatory, it was to try and make you
understand that there are different stages in Purgatory. Thus I call that stage of Purgatory great or worst where the most guilty souls are, and where I stayed for two years without being able to give a sign of the torments I was suffering. The year you heard me groaning, when I began to speak to you, I was still in the same place.
In the second Purgatory, which is still Purgatory but very
different from the first, one suffers a great deal, but less than in the great place of expiation. Then there is the third stage, which is the Purgatory of desire, where their is no fire. The souls who did not desire Heaven ardently enough, who did not love God sufficiently are there. It is there that I am at this moment. Further, in these three
parts of purgatory, there are many degrees of variation. Little by little, as the soul becomes purified, her sufferings are changed....
..... I can tell you about the different degrees of Purgatory because I have passed through them. In the great Purgatory there are several stages. In the lowest and most painful, like a temporary hell, are the sinners who have committed terrible crimes during life and whose death
surprised them in that state. It was almost a miracle that they were saved, and often by the prayers of holy parents or other pious persons. Sometimes they did not even have time to confess their sins and the world thought them lost, but God, whose mercy is infinite, gave them at the moment of death the contrition necessary for their salvation on account of one or more good actions which they performed during life. For such souls, Purgatory is terrible. It is a real hell with a difference, that in hell they curse God, whereas we bless Him and thank Him for having saved us.
Next to these come the souls, who who though they did not commit great crimes like the others, were indifferent to God. They did not fulfill their Easter duties and were also converted at the point of death. Perhaps they were unable to receive Holy Communion. They are in
Purgatory for the long years of indifference. They suffer unheard of pains and are abandoned either without prayers or if they are said for them, they are not allowed to profit by them. There are in this stage of Purgatory religious of both sexes, who were tepid, neglectful of
their duties, indifferent towards Jesus, also priests who did not exercise their sacred ministry with the reverence due to the Sovereign Majesty and who did not in still the love of God sufficiently into the souls confided to their care. I was in this stage of Purgatory.
In the second Purgatory are the souls of those who died with venial sins not fully expiated before death, or with mortal sins that have been forgiven but for which they have not made entire satisfaction to the Divine Justice. In this part of Purgatory, there are also different degrees according to the merits of each soul. Thus the Purgatory of the consecrated souls or of those who have received more
abundant graces, is longer and far more painful than that of ordinary people of the world.
Lastly there is the Purgatory of desire which is called the
Threshold. Very few escape this. To avoid it altogether, one must ardently desire Heaven and the vision of God. That is rare, rarer than people think, because even pious people is afraid of God and have not, therefore, a sufficiently strong desire of going to Heaven. This
Purgatory has its very painful martyrdom like the others. The deprivation of the sight of our loving Jesus adds to the intense suffering....
.....Do you know each other in Purgatory?
Yes, in the manner in which souls know. There are no names in the other world. You cannot compare Purgatory and Earth. When the soul is free and released from its mortal shell, its name is buried in the grave with the body. I can only give you a small insight into the nature of Purgatory. My the light which God gives you, you are better able to understand it than others. But what is all that to the reality? Here we are lost in the will of God, whereas on earth, no matter how great the saint is, self-will always has a certain hold on him. As for us...we
now have no more self-will at all, we know and realize only that which pleases God to let us know, nothing more.
...Where is Purgatory situated?
It is in the center of the earth, close to Hell, as you saw one day after Holy Communion. The large number of souls there are confined to a limited space. There are thousands and thousands of souls there. But then what space does a soul occupy? Each day thousands of souls come to Purgatory and most of them remain thirty to forty years, some for longer periods, others for shorter. I tell you this in terms of earthly calculations because here it is quite different. Oh, if people only knew and understood what Purgatory is and what it means to know that we are here through our own fault. I have been here for eight years and it seems to me like ten thousand. Oh my God! Tell all this to the Father, so that he may learn from me what this place of suffering is like and may make it better known in the future. He will be able to find out for himself how profitable it is to have a great devotion to the holy souls
in Purgatory. God often accords more graces through the intercession of these suffering souls than through prayers of the saints.....
......There are in Purgatory very culpable souls but they are repentant, and notwithstanding the sins they have to expiate, they are confirmed in grace and can no longer sin. They are perfected as the soul is purified by degrees in this expiation. The soul understands God better, without,
however, the soul seeing God, because then there would no longer be any Purgatory. If in Purgatory, we did not know God better than He is known on earth, our suffering would not be so keen and our martyrdom so cruel. Our main torment is the absence of Him who is the sole object of our long-endured desires.
......What is the distance between Purgatory and the earth we inhabit?
Purgatory is in the center of the globe.
Is not the earth itself a Purgatory?
Amongst the people who dwell there some, by voluntary or accepted penance, do their Purgatory on earth because it is truly a place of suffering, but these souls, not having sufficient generosity, go to the real Purgatory to finish what was begun on earth.
.....Are sudden and unprepared death acts of God's justice or mercy?
Such deaths are sometimes an act of justice, sometimes one of mercy. When a soul is timid and God knows it is well prepared to appear before Him, He takes it out of this world suddenly to spare it the terrors it might experience at the last moment. Sometimes, also, God takes souls in His justice. They are not for this eternally lost, but their
Purgatory is much more severe and prolonged than it would otherwise have been, since they were either deprived of the Last Sacraments or received them hastily and so were unprepared for their passage into eternity. Others having filled up the measure of their crimes and
having remained deaf to all inspirations of Divine Grace are taken by God out of this world so that they may not excite His vengeance still more.
Is the fire of Purgatory like that of earth?
Yes, with this difference, that the fire of Purgatory is a
purification prescribed by God's justice and that of earth is very mild compared to that of Purgatory. It is a shadow compared to the furnace of Divine Justice.
How can a soul burn?
By a just and express permission of God, the soul which is the real culprit (for the body only obeys the soul) suffers as if the body were suffering. Have you ever seen any evil committed by a dead body?
(Continued next time...)
Le Manuscrit du Purgatoire
Son authenticité
Le manuscrit que nous avons entre les mains contient des renseignements très intéressants sur la vie d'outre-tombe, notamment sur le Purgatoire, et ces renseignements sont entremêlés de très nombreux
conseils de direction spirituelle.
Son authenticité ne fait pas doute.
Il résulte en effet de témoignages certains et concordants, de faits dûment contrôlés, qu'une Religieuse d'un couvent de V., Sœur M .d. l. C., décédée à C. le 11 mai 1917, perçut tout à coup, près d'elle, en novembre 1873, des gémissements prolongés…
Epouvantée, elle s'écria : « Oh ! qui êtes-vous donc ?… Vous me faites peur… Surtout ne vous montrez pas !… Mais dites-moi qui vous êtes. »
A cette sommation, aucune réponse ne fut faite, mais les plaintes continuèrent… en se rapprochant d'elle de plus en plus.
En vain, la pauvre Sœur multipliait prières, communions, chemins de croix et rosaires, les gémissements ne cessaient pas et restaient toujours aussi mystérieux...
Enfin, le dimanche 15 février 1874, une voix bien connue se fit
entendre : « N'ayez pas peur ! Vous ne me verrez pas dans mes souffrances ! Je suis Sœur M. G. (4)» Et l'âme en peine fit savoir à son ancienne compagne, dont elle avait jadis trop souvent méprisé les conseils, qu'elle lui multiplierait ses visites pour l'aider à se sanctifier, car il entrait dans le plan divin que ce fût elle, Sœur M. d. la. C., qui, par la sainteté de sa vie, dût
soulager et finalement délivrer celle qui avait naguère tant exercé sa patience.
La réponse était donnée… Eut-elle pour effet de calmer celle qui l'avait reçue ? Nullement… Ce fut plutôt le contraire.
La Sœur M. d. l. C. supplia sa visiteuse de disparaître et de ne plus jamais revenir… Mais ce fut peine perdue. Il lui fut répondu, qu'elle devrait subir - tout le temps voulu par Dieu - ce qu'elle redoutait au plus haut point.
Et c'est ainsi que, plusieurs années durant, s'établirent entre l'âme de Sœur M. G. et la Sœur M. d. 1. C. les mystérieuses relations que Sœur M. d. 1. C. consigna elle-même, de 1874 à 1890, dans le précieux manuscrit dont nous entreprenons la publication.
LE TEXTE DU MANUSCRIT
(Thov txim, kuv muab tej toom xwb, kuv muab tsis tas nrho)Mère Supérieure est au Ciel du jour de sa mort, parce qu'elle a bien souffert et qu'elle était bien charitable.
Si vous étiez parfaite comme le bon Dieu le veut, que de grâces il aurait à vous accorder !......
M. l'abbé L. est en Purgatoire, parce qu'il aimait trop à faire des retraites et à prêcher partout !…...
… Oui, c'était bien, mais il négligeait sa paroisse.
Le chemin de la croix est la meilleure prière après la sainte Messe....
Je ne puis donner de signe extérieur. Le bon Dieu ne le permettra pas ; j'ai été trop coupable.
Parce que je vous ai fait de la peine et que le bon Dieu veut que ce soit vous qui priiez pour moi !
Vous pouvez aussi le dire à Sœur... à qui j'ai aussi fait de la peine et à Mère Supérieure que j'ai tant fait souffrir... Si elle pouvait me faire dire quelques Messes.
Quelques Rosaires pour moi ! Vos méditations bien faites, parce que je n'en faisais point du tout ! Votre office bien récité, parce que je ne le récitais pas bien ! Une grande modestie partout, parce que j'avais toujours les yeux levés pour voir ce qu'il ne fallait pas que je visse!… Des élévations ! et une grande soumission pour Mère Supérieure que j'ai tant fait souffrir ! Pauvre Mère Supérieure !… (Dix ou quinze fois
répété.)
Hélas ! si vous saviez ce que je souffre ! Priez pour moi, s'il vous plait. C'est parce que je souffre extrêmement partout ! Hélas ! mon Dieu !... Que vous êtes miséricordieux ! Hélas ! On ne se figure pas ce que c'est que le Purgatoire....
II fait si beau au Ciel ! Il y a un si grand espace entre le Purgatoire et le Ciel ! Quelquefois nous avons comme un écho des joies que goûtent les Bienheureux au Paradis ; mais c'est presque une punition, car cela nous donne une si grande envie de voir le bon Dieu ! Au Ciel, la pure lumière ; dans le Purgatoire, les profondes ténèbres !....
Il y a une pénitence à part dans le Purgatoire pour les Religieuses qui ont fait de la peine à leur Supérieure : pour celles-là, le Purgatoire est terrible. Elles viendront avec moi et elles verront la pénitence qu'elles subiront aussi !....
24 MARS 1874 (2e dimanche après Pâques).
- Allez le plus souvent que vous pourrez demain devant le Saint
Sacrement. Comme je vous y accompagne, j'aurai le bonheur d'être auprès du bon Dieu. Oui, cela me soulage.
(Annonciation). - Je suis dans le second Purgatoire maintenant. Depuis ma mort, j'étais dans le premier où l'on souffre de si grandes douleurs. On souffre aussi beaucoup dans le second, maïs beaucoup moins que dans le premier.....
MAI. - Je suis dans le second Purgatoire depuis le jour de
l'Annonciation de la Sainte Vierge. J'ai aussi, ce jour-là, vu pour la première fois la Sainte Vierge (2), car dans le premier on ne la voit pas. Sa vue nous encourage ; puis cette bonne Mère nous parle du Ciel. Pendant que nous la voyons nos souffrances nous paraissent diminuées.
Ah ! si j'ai envie d'aller au Ciel ! Oh ! quel martyre nous souffrons depuis que nous connaissons le bon Dieu !....
.....Ne faites rien que pour faire plaisir au bon Dieu. Avant chaque action, recueillez-vous un moment en vous-même pour voir si ce que vous allez faire va lui être agréable. Tout pour votre Jésus ! Oh ! aimez-le bien !
Oui, je souffre, mais mon plus grand tourment est de ne pas voir le bon Dieu. C'est un martyre continuel qui me fait plus souffrir que le feu du Purgatoire....
Oui, nous voyons quelquefois saint Joseph, mais pas aussi souvent que la Sainte Vierge.
Il faut que vous deveniez indifférente à tout, excepté pour le bon Dieu. Voilà comment vous atteindrez le sommet de la perfection où Jésus vous appelle.
.... Le bon Dieu ne refuse jamais les grâces qui lui sont demandées dans une oraison bien faite.
Le Purgatoire des Religieuses est plus long et plus rigoureux que celui des gens du monde, parce qu'elles ont abusé de plus de grâces.....
1879. (Retraite. SEPTEMBRE.) -Nous voyons saint Michel, comme on voit les Anges ; il n'a pas de corps. Il vient en Purgatoire chercher toutes les âmes qui sont purifiées, car c'est lui qui les conduit au Ciel. Oui, c'est vrai, il est parmi les Séraphins, comme l'a dit Monseigneur.
C'est le premier Ange du Ciel. Nos Anges gardiens viennent aussi nous voir, mais saint Michel est bien plus beau qu'eux !
Pour la Sainte Vierge, nous la voyons avec son corps. Elle vient au Purgatoire à ses fêtes et elle s'en retourne au Ciel avec beaucoup d'âmes. Pendant qu'elle est avec nous, nous ne souffrons pas ; saint Michel l'accompagne, mais, quand il
est seul, nous souffrons comme à l'ordinaire.
Quand je vous ai parlé du grand et du deuxième Purgatoire, c'était pour vous faire comprendre. J'ai voulu dire par là qu'il y a différents degrés dans le Purgatoire. Ainsi, j'appelle grand Purgatoire l'endroit où sont les âmes les plus coupables, où je suis restée deux ans sans pouvoir donner aucun signe de mes tourments, puis l'année où vous m'avez entendue me plaindre ; vous savez que j'y étais encore quand j'ai commencé à vous parler.
Dans le deuxième Purgatoire, qui est toujours le Purgatoire, mais pourtant différent du premier, on souffre beaucoup aussi, mais moins que dans le premier Purgatoire ; enfin il y a un troisième endroit, qui est le Purgatoire de désir. Il n'y a pas de feu. Là sont les âmes qui n'ont pas assez désiré le Ciel, qui n'ont pas assez aimé le bon Dieu. J'y suis en ce moment ; et dans ces trois Purgatoires, il y a encore bien des degrés. Au fur et à mesure qu'une âme se purifie, elle ne
souffre plus les mêmes tourments. Tout est proportionné aux fautes qu'elle a à expier.....
.....Votre vie doit se résumer en deux mots : sacrifice, amour ! Sacrifice du matin au soir, mais aussi, en même temps, amour!
....Si vous saviez ce qu'est le bon Dieu ! Il n'y a pas de sacrifice que vous ne voulussiez faire, de souffrance que vous ne voulussiez endurer pour le voir une minute seulement et alors vous vous trouveriez bien satisfaite, bien consolée, quand même vous ne devriez plus le voir jamais ! Que sera-ce donc pour toute une éternité !.....
Les degrés du Purgatoire
Pour les degrés du Purgatoire, je puis vous le dire, puisque j'y ai passé. Dans le grand Purgatoire, il y a différents degrés.
Dans le plus bas et le plus souffrant, qui est un enfer momentané, sont les pécheurs qui ont fait des crimes énormes pendant leur vie et que la mort a surpris en cet état, sans leur donner le temps de se reconnaître à peine.
Ils ont été sauvés comme par miracle, souvent par les prières de parents pieux ou d'autres personnes. Quelquefois même ils n'ont pu se confesser et le monde les croit perdus, mais le bon Dieu, dont la miséricorde est infinie, leur a donné, au moment de la mort, la contrition nécessaire pour être sauvés, en vue d'une ou de quelques actions qu'ils ont faites pendant leur vie. Pour ces âmes, le Purgatoire est terrible.
C'est l'enfer, avec l'exception qu'en enfer on maudit le bon Dieu, tandis que dans le Purgatoire on le bénit et on le remercie de nous avoir sauvés. Ensuite viennent les âmes, qui, sans avoir commis de grands crimes comme les premières, ont été
indifférentes pour le bon Dieu ; elles n'ont point, pendant leur vie, rempli le devoir pascal et, converties également à la mort, souvent n'ayant pas même pu communier, elles sont dans le Purgatoire en pénitence de leur longue indifférence, souffrant des peines inouïes, abandonnées, sans prières… ou, si on en fait pour elles, elles ne peuvent en profiter.
Puis enfin, il y a encore dans ce Purgatoire des Religieux et des Religieuses tièdes, oublieux de leurs devoirs, indifférents pour Jésus, des prêtres qui, n'ayant pas exercé leur ministère avec la révérence due à la Majesté souveraine, n'ont pas assez fait aimer le bon Dieu par les âmes qui leur étaient confiées.
J'ai été de ce degré.
Dans le deuxième Purgatoire se trouvent les âmes de ceux qui meurent coupables de péchés véniels non expiés avant la mort, ou bien de péchés mortels pardonnés, mais dont elles n'ont pas satisfait entièrement à la justice divine. Il y a aussi dans ce Purgatoire différents degrés suivant les mérites des personnes.
Ainsi, le Purgatoire des personnes consacrées ou qui ont reçu plus de grâces est plus long et plus pénible que celui du commun du monde....
Le Parvis
Enfin le Purgatoire de désir, qu'on appelle Parvis. Bien peu de personnes l'évitent ; il faut, pour l'éviter, avoir désiré ardemment le Ciel et la vue du bon Dieu, et c'est rare, plus rare qu'on ne le croit, car beaucoup de personnes, même pieuses, ont peur du bon Dieu et ne
désirent pas avec assez d'ardeur le Ciel.
Ce Purgatoire a son martyre bien douloureux comme les autres; être privé de la vue du bon Jésus, quelle souffrance !
Vous connaissez-vous dans le Purgatoire ? – R… Oui, à la manière des âmes. Il n'y a plus de noms dans l'autre monde.
Il ne faut pas comparer le Purgatoire et la terre.
Quand l'âme est libre et débarrassée de son enveloppe mortelle, son nom est enseveli dans la tombe avec son corps. ....
Où est situé le Purgatoire ? Est-il dans un lieu restreint ? -
R…Il est au centre de la terre proche de l'enfer (comme vous l'avez vu un jour après la sainte communion).
Les âmes y sont dans un lieu restreint comparé à la multitude qui s'y trouve, puisqu'il y a des milliers et des milliers d'âmes, mais quelle place faut-il pour une âme ? Chaque jour, il en vient plusieurs milliers et la majeure partie y est de trente à quarante ans ; pour d'autres bien plus longtemps encore et
pour d'autres moins.
Je vous dis cela d'après les calculs de la terre, car, ici, c'est autre chose. Ah ! si on savait, si on connaissait le Purgatoire et quand on pense que c'est par sa faute qu'on y est ! J'y suis depuis huit ans. Il me semble qu'il y a dix mille ans !… Oh ! mon Dieu ! dites bien tout cela à votre Père !… Qu'il apprenne par moi ce qu'est ce lieu de souffrance, afin qu'il le fasse davantage connaître à l'avenir.
....En Purgatoire, il y a des âmes bien coupables, mais repentantes et, malgré les fautes qu'elles ont à expier, elles sont confirmées en grâce et ne peuvent plus pécher : elles sont parfaites. Eh bien ! au fur et à mesure que l'âme se purifie dans le lieu d'expiation, elle comprend mieux Dieu ou, plutôt, Dieu et elle se comprennent mieux, sans pourtant se voir, car alors il n'y aurait plus de Purgatoire. Si nous ne connaissions pas plus le bon Dieu en Purgatoire que sur la terre, nos peines ne seraient
pas si puissantes, notre martyre si cruel ; ce qui fait notre principal tourment, c'est l'absence de Celui qui est l'unique objet de nos si longs désirs !....
Quelle distance y a-t-il entre la terre que nous habitons et le Purgatoire ?
R…Le Purgatoire est au centre du globe.
La terre elle-même n'est-elle pas un Purgatoire ?
Parmi les personnes qui l'habitent, les unes l'y font
entièrement par la pénitence volontaire ou acceptée : celles-là vont, après leur mort, immédiatement au Ciel ; les autres l'y commencent, car la terre est bien un lieu de souffrance, mais ces âmes, n'ayant pas assez de générosité, vont finir leur Purgatoire de la terre dans le Purgatoire réel.
Les morts subites et imprévues sont-elles une justice ou une miséricorde du bon Dieu ?
– R…Ces sortes de morts sont quelquefois une justice et quelquefois une miséricorde. Quand une âme est craintive et que Dieu sait qu'elle est préparée et prête à paraître devant lui, pour lui épargner les frayeurs qu'elle pourrait avoir au dernier moment, il la retire de ce monde par
une mort subite.
Quelquefois aussi le bon Dieu prend les âmes dans sa justice. Elles ne sont pas pour cela toutes perdues, mais privées des
derniers Sacrements ou les recevant à la hâte, sans s'être préparées au dernier passage, leur Purgatoire est bien plus douloureux et se prolonge davantage. D'autres, ayant comblé la mesure de leurs crimes et étant restées sourdes à toutes les grâces divines, le bon Dieu les enlève de la terre afin qu'elles n'y excitent pas davantage sa vengeance.
Le feu du Purgatoire est-il un feu comme celui de la terre?
– R…Oui, avec cette différence que le feu du Purgatoire est un purificateur de la justice de Dieu et que celui de la terre est bien doux, comparé à celui du Purgatoire. C'est une ombre auprès des grands brasiers de la justice divine.
Comment donc une âme peut-elle brûler ?
R…Par une juste permission du bon Dieu ; l'âme qui a été la vraie coupable, puisque le corps n'a fait que lui obéir (car quelle malice voyez-vous faire à un corps mort ?), l'âme souffre comme si c'était le corps qui souffrît.
(Mam txuas ntxiv....)
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An Unpublished Manuscript On Purgatory
Background of The Manuscript
The manuscript contains very interesting statements about the life beyond the grave, particularly about Purgatory. The details are intermingled with much spiritual direction. Its authenticity is beyond doubt.
A nun, identified for us merely as Sister M. de L., C., of a
convent at V., without warning began to hear prolonged sighs beside her. This was in November 1873. She cried out, "Oh, who are you, you frightened me. Whatever you do, don't show yourself. Tell me who you are?" No answer was forth coming. The sighs continued and even came
nearer. In vain did the poor Sister multiply her prayers, communions, ways of the Cross, and rosaries. The sighs did not cease and remained unexplained until February 15, 1874, when a voice she recognized was heard saying "Do not be afraid, you will not see me in my sufferings. I am Sister M. G." Sister M.G. was a nun who had died at V., a victim to devotion and duty, February 22, 1871, at the age of 36.
The suffering soul then told her former companion whose advice she had often despised whose advice she had often despised, that she would come frequently in order to sanctify herself. The plan of God was that Sister M. L. C., by her holy life should relieve and ultermately deliver her, who in years past, had tried her patience so sorely. The
answer did not lesson the fears of Sister M. de L. C., who requested her visitor to depart and never again. But it was useless. She was told that she had only to bear it as long as God willed it. This was just what she dreaded. For several years the mysterious relation continued between the living nun and the departed religious. It was Sister M. de L, C., herself, who related these events from 1874 to 1890, in the
manuscript which is here given to the public.
THE TEXT OF THE MANUSCRIPT
(Statements of Sister M. G.)
Our Mother Superior is in Heaven since the day of her death, thanks to her suffering and great charity.
If you were as perfect as God wishes you to be, He would be ready to bestow many graces upon you. God wants you to be holier than many others.
Father L____ is in Purgatory, because he was too fond of
giving retreats and preaching in many places, instead of taking care of his parish.
Next to the Mass, the Way of the Cross is the best prayer...
I am not able to give a visible sign. God does not permit it. I am not worthy. Because I have annoyed you so much, God wants you to pray for me. You may also tell this to Sister ____ to whom I was great source of trouble and also to Mother Superior, as I made her suffer much. Poor
Reverend Mother, if only she would have some Masses offered up for me.
Say a few rosaries for me and make your meditations well. I never made any. Say your divine office well. I was much distracted during mine. Observe strict religious modesty everywhere since I never kept my eyes from seeing what I should not have seen.... Be obedient to Reverend Mother whom I annoyed so much....
If you could only know what I suffer! Pray for me, please. I
suffer intensely everywhere. My God, how merciful You are! No one can imagine what Purgatory is like. Be kind and take pity on he poor souls.... Do not neglect the Way of the Cross. While on earth you will frequently suffer in body and soul, and often in both together.
It is so beautiful in Heaven. There is great distance between Purgatory and Heaven. We are privileged at times to catch a glimpse of the joys of the blessed in Paradise, but it is almost a punishment. It makes us yearn to see God. In Heaven, it is a pure delight; in Purgatory, profound darkness.
..... Purgatory is terrible for those religious who have caused trouble to their superiors. For them a special punishment is reserved similar to that which I am enduring....
March 24, 1874. Tomorrow, visit the Blessed Sacrament as often as you can. I shall accompany you. I will have the happiness of being near Our Lord. Yes, that relieves me.
March 25, 1874. I am now in the second Purgatory. Since my death, I have been in the first, where one endures such great suffering. We also suffer in the second, but not nearly as much as in the first. Always try to be a help to your superior. Do not speak often. Wait until you are questioned before you answer.
May 1874. I have been in the second Purgatory since the
Feast of the Annunciation. On that day I saw the Blessed Virgin for the first time. In the first stage, we never saw her. The sight of her encourages us and this beloved Mother speaks to us of Heaven. While we see her, our sufferings are greatly diminished.
Oh, how I desire to go to Heaven! What a martyrdom we suffer once we have seen God!
......Live only for God. Try to procure His glory everywhere. What good you can do for souls! Do nothing except what pleases God. Before each action recollect yourself for a moment to be sure that what you are going to do will be pleasing to Him. All for Jesus. Love Him well.
Yes, I suffer very much, but my greatest torment is not
seeing God. It is a continuous martyrdom. It makes me suffer more than does the fire of Purgatory.
.....Yes, we sometimes see St. Joseph, but not as often as we see the Blessed Virgin.
You must become indifferent to everything except what is for God. Thus you will reach the height of perfection to which Jesus calls you.
..... God never refuses graces which are asked of Him during prayers well said.
The Purgatory of religious is much longer and more rigorous than that of many people in the world, because religious abuse special graces......
...... We are in the state of being unable to satisfy our longings. Oh, what a suffering that is, but we desire it and there is no murmuring against God here. We desire only what God wants....
....Those who are lost are lost because they willed it, because to arrive at damnation they must have refused thousands of graces and good inspirations that God gave them, hence it is their own fault.
.....Your life must be summed up in two words: Love and Sacrifice. Sacrifice from morning to night, but always with Love. If only you knew what God is, there is no sacrifice that you would not be willing to make, no suffering that you would not endure for Him. If you could see Him for
but one minute you would be perfectly satisfied and consoled.... What then must it be to see Him for all eternity?.....
1879, Retreat in September. We see St. Michael as we see the angels. He has no body. He comes to get the souls that have finished their purification. It is he who conducts them to Heaven. He is among the Seraphim as Monsignor said. He is the highest angel in Heaven. Our own Guardian Angels come to see us but St. Michael is far more beautiful
than they are. As to the Blessed Virgin, we see her in the body. She comes to Purgatory on her feasts and she goes back to Heaven with many souls. While she is with us we do not suffer. St. Michael accompanies her. When he comes alone, we suffer as usual. When I spoke to you of the great and the second Purgatory, it was to try and make you
understand that there are different stages in Purgatory. Thus I call that stage of Purgatory great or worst where the most guilty souls are, and where I stayed for two years without being able to give a sign of the torments I was suffering. The year you heard me groaning, when I began to speak to you, I was still in the same place.
In the second Purgatory, which is still Purgatory but very
different from the first, one suffers a great deal, but less than in the great place of expiation. Then there is the third stage, which is the Purgatory of desire, where their is no fire. The souls who did not desire Heaven ardently enough, who did not love God sufficiently are there. It is there that I am at this moment. Further, in these three
parts of purgatory, there are many degrees of variation. Little by little, as the soul becomes purified, her sufferings are changed....
..... I can tell you about the different degrees of Purgatory because I have passed through them. In the great Purgatory there are several stages. In the lowest and most painful, like a temporary hell, are the sinners who have committed terrible crimes during life and whose death
surprised them in that state. It was almost a miracle that they were saved, and often by the prayers of holy parents or other pious persons. Sometimes they did not even have time to confess their sins and the world thought them lost, but God, whose mercy is infinite, gave them at the moment of death the contrition necessary for their salvation on account of one or more good actions which they performed during life. For such souls, Purgatory is terrible. It is a real hell with a difference, that in hell they curse God, whereas we bless Him and thank Him for having saved us.
Next to these come the souls, who who though they did not commit great crimes like the others, were indifferent to God. They did not fulfill their Easter duties and were also converted at the point of death. Perhaps they were unable to receive Holy Communion. They are in
Purgatory for the long years of indifference. They suffer unheard of pains and are abandoned either without prayers or if they are said for them, they are not allowed to profit by them. There are in this stage of Purgatory religious of both sexes, who were tepid, neglectful of
their duties, indifferent towards Jesus, also priests who did not exercise their sacred ministry with the reverence due to the Sovereign Majesty and who did not in still the love of God sufficiently into the souls confided to their care. I was in this stage of Purgatory.
In the second Purgatory are the souls of those who died with venial sins not fully expiated before death, or with mortal sins that have been forgiven but for which they have not made entire satisfaction to the Divine Justice. In this part of Purgatory, there are also different degrees according to the merits of each soul. Thus the Purgatory of the consecrated souls or of those who have received more
abundant graces, is longer and far more painful than that of ordinary people of the world.
Lastly there is the Purgatory of desire which is called the
Threshold. Very few escape this. To avoid it altogether, one must ardently desire Heaven and the vision of God. That is rare, rarer than people think, because even pious people is afraid of God and have not, therefore, a sufficiently strong desire of going to Heaven. This
Purgatory has its very painful martyrdom like the others. The deprivation of the sight of our loving Jesus adds to the intense suffering....
.....Do you know each other in Purgatory?
Yes, in the manner in which souls know. There are no names in the other world. You cannot compare Purgatory and Earth. When the soul is free and released from its mortal shell, its name is buried in the grave with the body. I can only give you a small insight into the nature of Purgatory. My the light which God gives you, you are better able to understand it than others. But what is all that to the reality? Here we are lost in the will of God, whereas on earth, no matter how great the saint is, self-will always has a certain hold on him. As for us...we
now have no more self-will at all, we know and realize only that which pleases God to let us know, nothing more.
...Where is Purgatory situated?
It is in the center of the earth, close to Hell, as you saw one day after Holy Communion. The large number of souls there are confined to a limited space. There are thousands and thousands of souls there. But then what space does a soul occupy? Each day thousands of souls come to Purgatory and most of them remain thirty to forty years, some for longer periods, others for shorter. I tell you this in terms of earthly calculations because here it is quite different. Oh, if people only knew and understood what Purgatory is and what it means to know that we are here through our own fault. I have been here for eight years and it seems to me like ten thousand. Oh my God! Tell all this to the Father, so that he may learn from me what this place of suffering is like and may make it better known in the future. He will be able to find out for himself how profitable it is to have a great devotion to the holy souls
in Purgatory. God often accords more graces through the intercession of these suffering souls than through prayers of the saints.....
......There are in Purgatory very culpable souls but they are repentant, and notwithstanding the sins they have to expiate, they are confirmed in grace and can no longer sin. They are perfected as the soul is purified by degrees in this expiation. The soul understands God better, without,
however, the soul seeing God, because then there would no longer be any Purgatory. If in Purgatory, we did not know God better than He is known on earth, our suffering would not be so keen and our martyrdom so cruel. Our main torment is the absence of Him who is the sole object of our long-endured desires.
......What is the distance between Purgatory and the earth we inhabit?
Purgatory is in the center of the globe.
Is not the earth itself a Purgatory?
Amongst the people who dwell there some, by voluntary or accepted penance, do their Purgatory on earth because it is truly a place of suffering, but these souls, not having sufficient generosity, go to the real Purgatory to finish what was begun on earth.
.....Are sudden and unprepared death acts of God's justice or mercy?
Such deaths are sometimes an act of justice, sometimes one of mercy. When a soul is timid and God knows it is well prepared to appear before Him, He takes it out of this world suddenly to spare it the terrors it might experience at the last moment. Sometimes, also, God takes souls in His justice. They are not for this eternally lost, but their
Purgatory is much more severe and prolonged than it would otherwise have been, since they were either deprived of the Last Sacraments or received them hastily and so were unprepared for their passage into eternity. Others having filled up the measure of their crimes and
having remained deaf to all inspirations of Divine Grace are taken by God out of this world so that they may not excite His vengeance still more.
Is the fire of Purgatory like that of earth?
Yes, with this difference, that the fire of Purgatory is a
purification prescribed by God's justice and that of earth is very mild compared to that of Purgatory. It is a shadow compared to the furnace of Divine Justice.
How can a soul burn?
By a just and express permission of God, the soul which is the real culprit (for the body only obeys the soul) suffers as if the body were suffering. Have you ever seen any evil committed by a dead body?
(Continued next time...)